Акумулятори
Основні види акумуляторних батарей
- свинцево-кислотні
- нікель-кадмієві (варіант – нікель-залізні метал-гидридні)
- літієві
Назви відображають відмінності активних матеріалів в конструкції. Свинцево-кислотні – зі свинцевими пластинами і кислотним електролітом, у нікель-кадмієвих – одна пластина містить нікель, а інша – кадмій (іноді залізо), електролітом тут виступає луг. В літієвих батареях застосовується твердий електроліт, а у вигляді електродів – літій (негативний потенціал) та інші матеріали (нерідко полімерного походження).
Ключові параметри акумуляторів:
- напруга елемента, яке може змінюватися в межах від 1 до 3,6 Ст.
- ємність (запас енергії, який може живити навантаження з певною силою струму протягом певного часу, вимірюється в ампер-годинах – Ач).
- кількість циклів заряду-розряду, що прямо пов'язано з терміном служби АКБ.
- діапазон робочих температур, глибина розряду, значення струмів заряду і розряду.
Найпоширеніші акумулятори на сьогоднішній день – це свинцево-кислотні (СК). Вони характеризуються відносною простотою і доступністю. При виготовленні СК використовуються відносно недорогі матеріали: свинець в якості електродів і розчин сірчаної кислоти. Стандартний елемент має напругу 2 В, а діапазон ємностей АКБ варіюється в діапазоні від часток Ач до тисяч Ач. Такі АКБ широко застосовуються в якості стартерних в автомобілі. Промислові моделі зазвичай відрізняються за виконанням і характеристиками.
Нікель-кадмієві (ПК) акумулятори відносяться до групи лужних. Тут одна пластина містить гідроксид кадмію, інша – гідроксид нікелю. Активний матеріал у вигляді порошку запресований у пластини, що представляють собою гратчасту або перфоровану структуру Перфорація забезпечує обмін зарядами через електроліт. Втім, бувають і інші варіанти конструкції, наприклад, з так званими «спечені електродами».
Акумулятори ПК відрізняються високою надійністю. Одне з головних їхніх переваг – низька чутливість до перепадів температур вони перевершують свинцево-кислотні. Тому для роботи в особливих кліматичних умовах, низьких і високих температурах вибираються саме НК. Вони невибагливі, не бояться глибокого розряду, перезаряду, вони не можуть раптово вийти з ладу, що іноді трапляється з акумуляторами СК. Як наслідок, і термін служби добре зроблених ПК помітно перевершує стандартний термін служби для СК у півтора-два рази – 15-25 років проти 5-10-ти.
Літієві батареї, перш відомі головним чином по батареям в мобільних телефонах або в ноутбуках. Раніше в серйозних потужних системах літій-іонні акумулятори не застосовувалися через дорожнечу. Однак в останні кілька років все рішуче змінилося. По-перше, літієві батареї майже однакові за вартістю з традиційними АКБ (з ПК практично зрівнялися, і лише вдвічі дорожче СК). А по-друге, як з'ясувалося, літій-іонні (точніше, літій-залізо-фосфатні) акумулятори перевершують всі інші по всім статтям. Який параметр не візьми, будь то температурний діапазон, ресурс служби, стійкість до глибоких розрядів – скрізь вони кращі. Додамо сюди ще кращий показник питомої енергії запасається, тобто максимальний запас енергії в мінімальному обсязі – і стане ясно, що за цими АКБ майбутнє. Сьогодні вони в основному використовуються в електромобілях, але вже поступово завойовують місце і в інших сферах. Особливо цікаво напрямок альтернативної енергетики.
Ємність АКБ зазвичай прив'язують до часу, тому на виробі можна зустріти позначення: 5, 10 або 20. Найбільшу абсолютну ємність АКБ мають при тривалому розряді в стаціонарному режимі. Ємність при віддачі за короткий час менше.
Значення ємності багато в чому залежить від температури експлуатації. Номінальна ємність нормується для кімнатної температури, при підвищенні температури ємність зростає, при зниженні – знижується, причому дуже швидко, експоненціально (уповільнення хімічних процесів). Скажімо, на нульовій температурної позначки в залежності від струму ємність може впасти на 50-70% для різних типів АКБ. Найбільш чутливі в цьому плані свинцево-кислотні АКБ: робочий температурний діапазон для них – від -30 до +40°С, а самі стійкі нікель-кадмієві та літієві – від -40-50 до + 50-60°С. Перевищення цих норм, особливо в бік тепла, призводить до різкого скорочення терміну служби.
Ємність залежить від тривалості заряду, і у кожної АКБ такий час задано. Зазвичай вони заряджаються кілька годин, наприклад, свинцево-кислотні залежно способу заряду можуть заряджатися від 8 до 48 годин. Нікель-кадмієві можна зарядити до 90% за кілька годин, а літієвим для повного заряду вистачить і години (а для деяких типів літієвих батарей – і 20 хвилин).
Строк служби. Зазвичай за норму приймається розрахунковий термін служби в АКБ в режимі буферного підзаряду (коли акумулятор постійно підключений до джерела постійного струму). Тобто вони періодично знаходяться в цьому режимі і іноді, від випадку до випадку розряджаються. У свинцево-кислотних, наприклад, такий строк становить 3-5 років, але може бути і 10-15, у найбільш просунутих – 8-20 років, є й інші, які служать ще більше. Все залежить від виконання АКБ, від технологи і, від складу активних матеріалів, від якості матеріалу, добавок. Чистота матеріалу – це дуже важливий фактор, оскільки перероблений свинець рафінувати до безкінечності неможливо, змінюється структура матеріалу, і термін служби різко знижується. На жаль, в Україні така продукція може іноді зустрічатися.
Найбільш довговічні АКБ свинцево-кислотного типу – це АКБ суцільного свинцю. Так звані елементи Планте, або як їх зараз називають GroE, можуть бути і 20, і 30 років.
Гелеві або так звані AGM батареї. У них простір між пластинами заповнюється пористим губчастим речовиною, зазвичай це стеклокапиллярный матеріал, серветка з скловолокна, яка насичується електролітом (тільки електроліт тут більш рідкий). За рахунок довгого шляху, який кисню і водню потрібно пройти по лабіринтах цієї губки, рекомбінація виходить ще ефектніше, ніж в гелі. Ось чому ці АКБ і називаються AGM – Absorbent Glass Mat, або абсорбція в скловолоконному матеріалі.
Гелеві АКБ мають досить сильний плюс – більший циклічний ресурс. Якщо говорити про глибокому розряді, то гелеві глибокого заряду і розряду можуть забезпечити вдвічі, а то і втричі більше циклів. Гелеві можуть мати 500-600 циклів, a AGM – 250-300 (є винятки), причому пристрою приблизно одного рівня за якістю. З-за свого потенціалу циклічності гелеві АКБ і коштують дорожче. Їх бажано застосовувати в системах, що мають стаціонарний тривалий розряд, і точно так само неспішно можуть заряджатися, тому що заряд великим струмом веде до їх руйнування.
Літієві батареї застосовуються вже не тільки в електромобілях, але і телекомунікації, джерела безперебійного живлення, системах резервного живлення і в альтернативній енергетиці, де потрібен великий циклічний ресурс батарей.
Термін служби літієвих батарей на сьогодні на позначці 15 років. У свинцево-кислотних очікуваний строк служби, у батарей середньої ємності, 30-300 Ач, – 10-12 років. Але в реальних умовах, з поправкою на умови експлуатації, з урахуванням людського фактора, цей строк служби зазвичай 7-8 років. У літій-іонних – 15.
Циклічний ресурс у свинцево-кислотних, найкращих, найбільш поширених, зазвичай в межах декількох сотень циклів глибокого розряду, максимум 600-700. У літієвих батарей – 4000 циклів.
Літієві батареї абсолютно іншого типу, ніж СК. По-перше, вони керовані на програмному рівні, вони не можуть працювати без блоку управління BMS. По суті, це комп'ютер, який відстежує всі параметри, стежить за зарядкою, припиняє розряд, фіксує параметри опору – і все це транслює на монітор. Звичайні батареї – це взагалі чорний ящик, там важко навіть визначити, з якої причини батарея вийшла з ладу, чому втратила ємність. Тут же ми всі бачимо, можемо подивитися історію, скільки циклів розряду пройшла батарея.- Акумулятори LogicPower
- Автомобільні акумулятори AGM, LiFePO4
- Аксесуари для акумуляторів
- Літієві акумулятори Pylontech
- Гелієві акумулятори
- Акумулятор мультигелевый
- 47 520 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- 109 771 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- 238 224 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- 186 219 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- 14 108 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- 8 380 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- 13 596 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- 12 000 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- 14 108 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- 5 232 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- 5 463 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- 11 880 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- 16 038 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- 8 762 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- 5 605 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- 11 210 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- 59 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- EPSMS000S4 900 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
- EPSS0000S1 400 грнНемає в наявності+380 (50) 108-40-90
- +380 (98) 008-40-90
Застосування акумуляторів
В енергетиці акумуляторні батареі застосовуються дуже широко. У величезному господарстві электростанстанцій, підстанцій, систем різної автоматики, механіки спостереження обовобов'язково присутні батареї. У багатьох виробничих процесах АКБ несуть місію безпеки і резервного живлення. Подача масла насосами на підшипники в генераторі – безперервний процес, которий не повинен перериватися. І тут потрібна АКБ для резервування пітаня. Причому підійде батарея любого типу, тому що якихось великих толчковых струмів тут не потрібно.
А ось при аварійних включеннях потрібні великі пускові, відштовхувальні струми, короткотривалі, які тривають частки секунди, включення – і струм закінчується. Тут пригодятся свинцево-кислотні акумулятори типу GrоЕ.
в енергетиці все частіше призмінюють стаціонарні необслуживаемые акумулятори герметизированного типу АGМ, хоч дорогу ці сучасні ріня у консервативній енергетичної середовищі пробивали з трубудинок. Доводилося чути від постачальників досаду на привервідданість до старих наливним систем саме в енергетиці.
телекомунікації (момобільні оператори, системи фіксованого зв'язку) використовуються, як правило, стаціонарні СК аккумуляторы, тому що в телекомунікаціях використовується продолжительний стаціонарний розряд і не потрібні динамічні режими. Важливий параметр тут – термін служби. На учасках, де можливий глибокий розряд, встановлюються СК з трубчастими пластинами типу OPzS або OPzV, проладающие, до речі, солідним ресурсом циклічного розряду – 1500 циклів.
В системах, де навантаження невелика, де потрібна ємність десятками або невеликими сотнями ампер-годин, використовуються герметизовані акумулятори типу АGМ, рідше гелеві. В телекомунікаціях в шафах з обладнанням рідко хто застосовує якісь інші акумулятори, крім герметизированных, критеріями їх підбору можуть бути хіба що ємність і напруга. За габаритними розмірами вони уніфіковані і зручно влаштовуються в шафах електроживлення, у джереланиках безперебійного живлення, поруч з чутливою електронікою.
На транспорті також роль АКБ працюале переоцінити. На залізниці батареї служать для резервування функцій включення-відключення, в локомотивах, електропоїздах та тепловозах, а також для автономного живлення у вагонах. На ходу вагон живиться від генератора, і він же заряджає ці аккумуляторы, а на стоянці ці АКБ дають освітлення, вентиляцію, кондиціювання у вагони. На залізниці дорозі застосовуються як свинцево-кислотні, так і нікель-кадмієві та нікель-залізні, причому останні, лужні, чаші.
На міському електротранспорті зазвичай в роботі нікель-кадмієві, там сильні вібрації, низькі-високі сезонні температури, там СК не витримає. АКБ на електротранспорті можуть виконувати кілька функцій, наприклад, в метро – резервування відкривання дверей і роботи автоматики, в трамваї – електромагнітний гальмо, такий черевик, який притягується під напругою до рейок і гальмує.
На промислових підприємствах прикладів застосування АКБ не перечесть. На кожному великому заводі є свої підстанції, ДБЖ, система аварийного харчування. Тому застосування – дивись вище.
Близькі до електротранспорту, напризаходів, шахти. Там рідко буває контактва мережа (небезпечно по газу, по пилу), тому вугілля вивозиться електровозами з вагонетками, які приводять в рух АКБ тягові.
Традиційно в шахтах застосовуються нікель-залізні АКБ і нікель-кадмієві, але вже кілька років у шахтах в рухомому електротранспорті роботитануть і свинцево-кислотні. Теж тягові, які мають хороші покипоказники і дешевше (нікель-кадмієві щодо надійності і безпеки вище, але вони дорожче вдвічі-втричі).
То до промисловості, то до транспорту можна віднести погрузочно-розвантажувальний парк. Це теж дуже велика сфера: склади, магазіни, логістичні центри, заводи, тут в основному використовуються кислотно-свинцеві тягового призначення з трубчастими пластинами (а сьогодні вже і літієві). До тяговим акумулятторам підвищені вимоги по механічній стійкості. Також вони повинні бути стійкі до циклічного режиму дня: день розряджаються, алечию заряджаються; і якщо це хороший тяговий акумулятор на 1500 циклів, та ми маємо на увазі 250 робочих днів, то вистачить його на 6 років.
Приватний сектор. Тут системи безпекибезпеки, сигналізації, це будь-який кіоск, магазин і приватна сигналізація в будинках. Тут застосовують АКБ АGМ-типу, невеликої ємності, 5-20 Ач.
Коли люди хочуть зарезервувати собі якісь системи, наприклад, газові котли з власної системій прокачування і електроприводом – тут потрібні АКБ АGМ типу великої ємності, можна гелеві, якщо грошей більше.
Об'єкти малого бізнесу. Зазвичай це ДБЖ. Але ті, що застосовуються в банках, офісах, зазвичай розраховані на нетривалий час роботи, на 5-10 хв, рідко на годину. Як правило, такі ДБЖ можуть працювати тільки від батареї обмеженою ємності.
Для житла такі джерела бесперебойного харчування неприйнятні, вони зашивають найважливіші функції на короткий час. Для житла потрібно думати про великому часу резервироня. Тут потрібен дуже потужний зарядний пристрій, здатне підтримувати АКБ дуже великої ємності, забезпечуючи багатогодинну автономность, може, добову.